Hoogste
tijd voor ‘brede vorming’
handen en voeten aan
subjectivering en socialisatie
Het mbo is goed in ‘kwalificeren’. We scholen onze studenten in
vak-kundigheid en taal- en rekenvaardigheid. De opdracht voor scholen
omvat meer dan enkel kwalificeren. Het thema Levenskunst biedt goede
aanknopingspunten om na te denken over de vraag wat we meer doen dan en hoe we
dat doen. Aansluitend bij Gert Biesta: hoe geven we handen en voeten
aan de onderwijsopdracht op het gebied van socialisatie en subjectivering?
Er zijn onderhand legio ideeën over de opdracht van scholen op het gebied
van socialisatie en subjectivering en we zijn het min of meer eens over het
belang daarvan. Dan rijst de vraag hoe we dat doen. Gaat dat via het curriculum
of is het een kwestie van kansen zien en ze dan pakken? Moet elke werker in het
onderwijs een extra gevoeligheid of een hogere alertheid ontwikkelen of is het
een extra aspect dat sommige mensen kunnen bieden aan studenten?
Docenten, tweedelijnsbegeleiders en directeuren hebben allemaal te maken
met de vraag hoe zij bijdragen aan de socialisatie en subjectivering van hun
studenten. Deze morgen/middag van halen en brengen is bedoeld voor mensen die
meer werk willen maken van ‘subjectiverend en socialiserend onderwijs’.
Waar: Pop-up Innovatiehuis in Steenwijk
Wanneer: donderdag 28 september 2017, 9.00 -12.00
(optie lunch om 12.00 uur)
Voor wie: Docenten, tweedelijnsbegeleiders, teamleiders, managers en directeuren die
in gesprek willen over de vraag hoe zij bijdragen aan socialisatie en
subjectivering van hun studenten.
Door wie: Nieke Jansen ROC Landstede
Kosten: 45 exclusief lunch 60 inclusief lunch
Inschrijven: stuur een mail naar AnnemarieHoevenaars@cviweb.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten